Industribesök våren 2016 till Garphyttan

                                                                                                                                                                                                                                                                                    I slutet av april var vi inbjudna till Suzuki Garphyttan, som företaget vid Kilsbergens fot i Lekebergslagen mellan Örebro och Karlskoga numera heter. Förleden ”Garp” härstammar från benämningen på invandrande tyska bergsmän så långt tillbaka som på medeltiden, vilka var med och grundade hyttor och gruvor i Kilsbergen.

Den nuvarande anläggningen härstammar från 1906, då den grundades ”för att driva tråddrageri och linslageri”.

Efter tider som ett Wallenbergsföretag, och därefter medlem i Haldexgruppen, har Garphyttan nu japanska ägare, Nippon Steel Sumitomo Metal Corp.

Faktureringen överstiger nu 1 500 MSEK och består till c:a 70  % av oljehärdad tråd, främst ventilfjädertråd, samt drygt 25 % rostfri tråd och profiltråd samt några % färdiga ventilfjädrar.

Volymen oljehärdad tråd är c:a 21 000 ton i Garphyttan och ungefär lika mycket i de övriga anläggningarna, framför allt i USA men också i Kina och England. En ny fabrik i Mexiko är under uppförande. Den absoluta merparten av produktionen säljs alltså utanför Sverige.

Produkterna inom respektive område är genom process- och materialval inriktade mot den kvalificerade delen av användningsområdena. T.ex. skalas tråd före dragning, ett tunt ytskikt avlägsnas i en skärande dragskiva, och därmed reduceras trådens känslighet för utmattningsbrott. För en spetsprodukt, Garba 177 Supreme, tillämpas ESR-omsmältning för högsta renhet och därmed utmattningshållfasthet. Produkten är patenterad och dominerande för fjädrar i dieselinsprutningspumpar.

Antalet anställda i Garphyttan är 335 personer och innefattar gruppens kvalitets- och forskningsresurser.

Vi fick en mycket intressant föredragning om den nu fördjupade inriktningen mot applikationerna inom fordonsindustrin och förbränningsmotorer, där man har en världsledande position.

Besöket avslutades med en grundlig rundtur i de vidsträckta fabrikslokalerna, bearbetning av tråd kräver givetvis stora ytor för dragmaskiner och värmebehandlingsugnar. Det var slående hur välordnat och rationellt den stora fabriksytan var disponerad.

Deltagarna var mycket nöjda med och imponerade av besöket på en, för många, ganska ”okänd” del av specialstålsbranschen.

/Claes-Henrik Engström

Fotokälla: Suzuki Garphyttan